منبع مبانی و پیشینه نظری

دانلود انواع مبانی و پیشینه نظری,مرجع مبانی و پیشینه نظری

منبع مبانی و پیشینه نظری

دانلود انواع مبانی و پیشینه نظری,مرجع مبانی و پیشینه نظری

دانلود انواع مبانی و پیشینه نظری,مرجع مبانی و پیشینه نظری,

کلمات کلیدی

فصل دوم پایان نامه

پیشینه و فصل دوم پژوهش هوش هیجانی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش نمایش درمانی

مبانی نظری و فصل دوم پژوهش خود کار آمدی

مبانی نظری پژوهش شکاف دیجیتالی (فصل دو)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدل تعالی سازمانی EFQM

مبانی نظری و پیشینه پژوهش اضطراب رایانه

مبانی نظری و پیشینه پژوهش وفاداری مشتریان

مبانی نظری تحول در روانشناسی (پیشینه و فصل دو)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدل اگزیم بانکها (مدل آمریکایی)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مسئولیت پذیری

مبانی نظری و پیشینه پژوهش کم توانی ذهنی کودکان

مبانی و پیشینه نظری سازگاری و نا سازگاری

مبانی نظری و پیشینه پژوهش خود متمایز سازی

مبانی نظری مهارت های زندگی (پیشینه و فصل دو)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش حاکمیت شرکتی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت ریسک

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعارض والد فرزندی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

مبانی و پیشینه پژوهش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT )

مبانی نظری فناوری اطلاعات در سازمان

پیشینه و مبانی نظری پژوهش آموزش پیش دبستانی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش فراخنای توجه

مبانی نظری و پیشینه پژوهش نیازسنجی آموزشی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت فرهنگ سازمانی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش فرهنگ سازمانی

پیشینه نظری شادکامی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تاب آوری

مبانی نظری و پیشینه پژوهش پیشرفت تحصیلی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش بهره وری در سازمان

  • ۰
  • ۰

مبانی نظری و پیشینه مدیریت کیفیت

مبانی نظری و پیشینه مدیریت کیفیت


توضیحات دانلود


درباره این فایل انتقادی دارید؟

راه های تماس با ما:

تماس با ما

شماره تماس : 09010318948

 


خرید

مبانی نظری و پیشینه مدیریت کیفیت

در 46 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی

و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:  WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

تاریخچه کیفیت :

بحث کیفیت و قدمت آن برمی‌گردد به حدود صد و یا شاید هزاران سال پیش یعنی از زمانی که تجارت به جایی رسده بود که تجار سعی بر این داشتند که مازاد محصول خود را به نوعی تغییر دهند که هم سفارش بیشتری دریافت کنند و هم چیزی به عنوان مازاد باقی نماند. کیفیت تمرکزی خاص بر روی سلامت محصول دارد نه نوع آن.

هزاران سال قبل از میلاد در مصر باستان کتابی وجود داشت به نام کتاب مرگ که می‌شود آن را به عنوان اولین مدرک سیستم کیفیت بر روی زمین نام نهاد. در این کتاب شرح کاملی از روند آماده سازی اجساد برای حیات پس از مرگ وجود دارد.کشف مقبره های فراعنه نمایانگر این مطلب بود که این روندها بسیار سخت گیرانه پیگیری می‌شده و سالم ماندن مومیایی ها ثابت می‌کند که اثر بخشی این سیستم تا چه حد در تضمین کیفیت عمل انجام شده موثر بوده است.

در حدود قرن یازدهم حک کردن عیار بر روی محصولات نقره و طلا باب شد تا حداقل درصد وجود هر کدام از فلزات گرانبها در محصول برای مشتری معلوم گردد.

پس از قرون وسطی کیفیت محصولات بستگی شدیدی به مهارت صنعت گران داشت به طوری که تجار با داشتن صنعت گران ماهر می‌توانستند تمام بازار را در مورد محصول خود در دست گیرند.

اما انقلاب صنعتی این امکان را به خود صنعت گران داد تا بتوانند با کمک ابزار و ماشین آلات مختلف به کیفیت مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. در همین زمان بود که کارخانه هایی با تعداد بسیار زیاد کارگر و ماشین های مدرن راه افتادند و اینجا بود که برای کنترل این جمعیت زیاد و کنترل ماشینآلات ترکیب جدیدی از سیستم مدیریت پدیدار شد. ترکیبی شامل کارگران، سرکارگران، سرپرستان و مدیران. ترکیبی که زنجیروار به یکدیگر مرتبط بوده و نقص در یکی از ارکان آن نقص در کل سیستم را موجب می‌شده است و در نهایت سازمان دهنده نهایی و پایه گذار امروزی بحث فراگیر سیستم کنترل کیفیت جنگ جهانی اول و پس از آن جنگ جهانی دوم بود که کارخانجات را مجبور می‌کردند طبق درخواست ها و استانداردهای ارتش محصولات خود را تهیه، آماده و ارسال نمایند.

واما امروز در جهانی هستیم که افرادی چون تاگوچی، ایشی‌گاوا، شین‌گو و کراس‌بی توسعه دهندگان و بنیان گذاران صنعت نوین سیستم مدیریت کیفیت می‌باشند.

سیستمی که نداشتن آن درآینده‌ای نه چندان دور باعث از دور خارج شدن از صحنه رقابت در بازار کار و تجارت خواهد شد.

2-1-2 مفاهیم و تعاریفکیفیت :

به طورکلی تعاریف گوناگونی درمورد کیفیت ارایه شده است.برای آشنایی اجمالی با مفهوم کیفیت، به اهم تعاریف ارایه شده توسط متخصصین این رشته، اشاره می شود ، در دهه 50 میلادی ، دمینگ و فیگن باوم  (Deming & Figen baum) مفهوم کیفیت را این چنین تعریف نمودند.

کیفیت ، مفهوم وسیعی است که تمامی بخشهای سازمان نسبت به آن متعهد هستندو هدف آن افزایش کارایی کل مجموعه است، به طوری که مانع پدید آمدن عوامل مخل کیفیت شودو هدف نهایی آن ، مطابقت کامل محصول با مشخصات مورد نیاز مشتری باحداقل هزینه برای سازمان است،که منجربه افزایش رقابت می شود.(سلیمی،1385، ص78).کیفیت توسط مشتری تعیین می گردد نه توسط تولید کننده یا سرویس دهنده ، به عبارت دیگر کیفیت،مجموعه ای از خصوصیات ومشخصات یک کالا یا خدمت است که احتیاجات ورضایت مصرف کننده را تامین می کند. (2007, p 188  Hodgkinson) ...

...

مدیریت کیفیت عبارت است از روشی برای مدیریت یک سازمان که کیفیت و مشارکت همه اعضای سازمان اساس محور آن می باشد. و هدف آن نیل به موفقیت در درازمدت ازطریق جلب رضایت مشتریان وتامین منابع همه اعضای سازمان و جامعه است. تحول مدیریت کیفیت گویای آن است که فلسفه کیفیت اولین بارپس از جنگ جهانی دوم توسط متخصصین ومهندسین کیفیت آمریکا طرح گردید. با گذشت قریب به نیم قرن از پیدایش افکار اولیه مدیریت کیفیت توسط دمینگ ،جوران، وایشی کاوا،طی دهه گذشته از نیمه دوم1980، به بعد مدیریت کیفیت مقبولیت قابل ملاحظه ای درمحافل مدیریتی آمریکا و اروپا پیداکرده است.مدیریت کیفیت از صنعت سرمنشا گرفت و به یک حرکت اجتماعی مبدل گردید، که دامنهاش به سازمانهای بهداشت ودرمان،آموزش، دانشگاههای دولتی و موسسات انتقاعی گسترش یافته است. (هاکمن ، 1995، ص 150).شاید این سوال برای همگان مطرح شود که مدیریت کیفیت جامع با استاندارد ISO9000 و یا سایر استانداردهای مدیریت کیفیت چه تفاوتی دارد؟ گاهی مشاهده می شود که بعضی به اشتباه آنها را یکی قلمداد نموده و هر دو را یک استاندارد کیفیتی می نامند.باید توجه داشت که مدیریت کیفیت جامع یک فلسفه و نگرش است و اهداف بلند مدت سازمان را در بردارد، در حالی که ISO9000 یک مدل اجرایی برای تحقق و رسیدن به مدیریت کیفیت جامع می باشد. در مدیریت کیفیت جامع از انگیزه نیروی انسانی، رفتارهای مدیریت، سیستم مدیریت مشارکتی، سیستم پیشنهادها ،گروه های کاری، ارتباطات و مسایل روانی نیروی انسانی صحبت می شود.از این طریق سازمان می تواند با شکوفایی استعدادهای بالقوه نیروی انسانی باعث بالا بردن بهره وری و کیفیت کالا و خدمات شده و در نهایت به بازارهای جهانی دسترسی پیدا نماید.در حالی که استانداردهای ISO9000مدلی برای استاندارد کردن و کمی نمودن فرآیندهای تولید و همچنین بالا بردن کیفیت از طریق انجام صحیح عملیات و مستندسازی آنها می باشد.استاندارد ISO9000 و استقرار آن در یک سازمان زمینه را برای استقرار مدیریت کیفیت جامع و دسترسی به اهداف آن تسهیل می نماید. بنابراین می توان گفت که استاندارد ISO9000ابزاری برای رسیدن به مدیریت کیفیت جامع است.برای دسترسی به مدیریت کیفیت جامع، راه ها و ابزارهای مختلفی وجود داردو یکی از آنها استقرار استاندارد ISO9000می باشد.

مدیریت کیفیت:یک سری فعالیت های وظیفه عمومی مدیریت که خط مشی کیفیت، اهداف، مسئولیتها وبکارگیری آنها از طریق اقداماتی از قبیل طراحی، کنترل، تضمین وارتقای کیفیت در درون قالب کاری سیستم را تعیین می کند.

بر طبق یکی از نگرشها، مدیریت کیفیت یعنی نظارت بر فرآیند ساخت و تولید محصول برای ایجاد اطمینان از مطابقت محصول با آنچه موردنظر طراح یا مشتری بوده است .

این نظارت از مرحله دریافت و سفارش مواد اولیه تا خدمات پس از فروش را شامل می شود.

قابلیت دسترسی، راحتیحمل و نقل، مصرف کمانرژِی، سهولت آموزش، بدین ترتیب طیف وسیعی از فعالیت ها را شامل می گرددو بکارگیری محصول و همچنین تعمیر و نگهداری و بازیافت را می توان از عوامل کیفیت برشمرد . ...

...

2-33 پیشینه تحقیق

در خصوص تحقیقاتی که تا حدودی با موضوع این پژوهش مرتبط بوده و انجام شده محقق به چند تحقیق اشاره کرده است که در ذیل موضوعات و نتایج تحقیقات آنها آورده شده است .

پایان نامه،1384، با عنوان :

«بررسی تاثیر سیستم ایزو بر بهره‌وری منابع انسانی شرکت آب و فاضلاب استان گیلان»

این پروژه به منظور شناخت عوامل موثر بنیادی سیستم ایزو بر بهره وری منابع انسانی شرکت آب و فاضلاب استان گیلان انجام گرفته و محورهای اصلی تحقیق که بر گرفته از تجارب پژوهشگران با انجام مصاحبه و پرسشنامه با مدیران و دست اندرکاران شرکت آبفای استان گیلان که قبلا درستاد شرکت، استاندارد ایزو را مستقر نموده اند عبارتند از: 1- افزایش بهره وری کارکنان. 2- کاهش بروکراسی (کاغذ بازی) اداری. 3- افزایش مشارکت کارکنان. 4-بهبود گردش کارها و ارائه خدمات.در این رابطه چهار فرضیه اصلی در نظر گرفته که با استفاده از ابراز پرسشنامه و روش تحقیق پیمایشی از نوع میدانی مورد آزمون قرار گرفتند. پایایی از طریق انجام مطالعه آزمایشی انجام گرفت و ضریب کرونباخ آفا بیش از 70% بدست آمده و روایی آن با دریافت نظرات تخصصی متخصصان رشته های علوم اجتماعی،‌ روان شناسی مدیریت بدست آمد. روش آزمون با استفاده از نرم افزار spss و با استفاده از تحلیل واریانس و ضریب همبستگی انجام گردید و کلیه فرضیه های در نظر گرفته شده با ضریب بالای 99% مورد تایید قرار گرفت. فرضیه های آزمون شده به شرح ذیل میباشد: 1- استقرار سیستم ایزو،‌ موجب افزایش بهره وری منابع انسانی میشود. 2- بهبود گردش کارها و ارائه خدمات موجب افزایش بهره وری منابع انسانی میشود. 3 – کاهش بروکراسی موجب افزایش بهره وری منابع انسانی میشود. 4- افزایش مشارکت کارکنان موجب افزایش بهره وری منابع انسانی میشود. پس از آزمون فرضیه مشخص گردید چهار متغیر مستقل کاهش بروکراسی و استقرار سیستم ایزو، افزایش مشارکت کارکنان و بهبود گردش کارها و ارائه خدمات با همدیگر حدود 66% از تغییرات در بهره وری منابع انسانی را پیش بینی میکند. تحلیل نتایج نشان میدهد که آنچه حائز اهمیت است آنست که ضرورت دارد انسانها به عنوان با ارزش ترین منابع سازمانی مورد توجه ویژه قرار گیرند زیرا این انسانها هستند که در نهایت پیاده کننده سیستمهای مدیریتی نقش بسزایی دارند.

2)پایان نامه1381، باعنوان :

«ارزیابی نتایج استقرار مدیریت کیفیت(استانداردهای‏‎(ISO 9000‎برتولید در نیروگاه شهیدرجائی»

روش پژوهش به صورت ارتباط بین دومتغیر به وسیله یک خط مستقیم ویک خط رگرسیون بیان گردید. خط رگرسیون به ما امکان داد ارزشهای ‏‎Y‎‏ را به استناد ارزشهای مشخص ‏‎X‎‏ پیش بینی کنیم درجه برازش داده ها پیرامون خط رگرسیون توسط ضریب همبستگی ‏‎Y‎‏ نمایش داده شده و ‏‎r‎‏ شاخصی از ارتباط خطی بین دومتغیر تعیین گردید و متغیرهای مستقل تحقیق به صورت میزان فروش و مگاوات ساعت تولیدی در نظرگرفته شد. متغیرهای وابسته به صورت هزینه های کل ، هزینه های تولید، هزینه‌های اداری تشکیلاتی،هزینه های آموزشی، زیان ناویژه، زمان بازدیدهای دوره‌ای وزمان خروجیهای اضطراری، مجوزهای تعمیراتی صادرشده در نظرگرفته شد.خلاصه جمع بندی ها و پیشنهادها براساس تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده ارزیابی گردید و پیشنهادهای لازم برای بهینه سازی فرضیه های اعلام شده به صورت مستقل بیان گردید . ...

...


خرید

برچسب ها : مبانی نظری و پیشینه مدیریت کیفیت , مبانی نظری و پیشینه مدیریت کیفیت


سایر محصولات


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی