مبانی نظری اختلال نارسا توجه / فزون کنشی
درباره این فایل انتقادی دارید؟
راه های تماس با ما:
شماره تماس : 09010318948
در 30 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx
قسمتی از متن مبانی نظری
اختلال نارسا توجه / فزون کنشی
اختلال نارسا توجه/ فزون کنشی یک اختلال عصبی-رشدی است که با سه ویژگی اصلی یعنی نارسا توجهی، تکانشگری و فزونکنشی شناخته میشود. این اختلال از شایعترین اختلالات عصبی-رفتاری دوران کودکی است که بخش بزرگی از جمعیت جهان (3 تا 7 درصد کودکان) را مبتلا کرده است (فارون، سرجنت، گیلبرک، بیدرمن[1]، 2003، به نقل از صاحبان، امیری، کجباف و عابدی، 1389). فزونکنشی برای اکثر مردم، به خصوص والدین و معلمان واژهای آشناست. کودکی که در حرکت دائم است، با انگشتانش ضربه میزند، پاهایش وول می خورد، دیگران را هل میدهد، بدون دلیل کنترل خود را از دست میدهد و بی قراری میکند، معمولا فزونکنش نامیده میشود. این کودکان معمولا دشواریهایی در تمرکز بر تکالیف دارند (کرینگ، دیوسون، نیل، جانسون[2]، 2007، به نقل از جدیدی، شمسایی، مظاهری، خوشابی و فرخی، 1391).
1-2-2- زیر ریختهای اختلال نارسا توجه / فزونکنشی
در چهارمین نسخهی راهنمای تشخیصی و آماری انجمن روانپزشکی امریکا سه زیر ریخت متفاوت برای این اختلال در نظر گرفته شده است که شامل ریخت معمولا نارسا توجه، ریخت معمولا فزونکنش / تکانشگر، و ریخت ترکیبی میباشد.
1-1-2-2- نارسا توجهی
توجه یک سازه چند وجهی است و افراد با اختلال نارسا توجه / فزونکنشی دشواری زیادی در زمینهی توجه خودکار به اطلاعات دیداری که میانجی آن مدارهای توجهی خلفی مغز است ندارند. این افراد در خصوص فعالیتهایی که به حفظ توجه نیاز دارد مشکلات زیادی دارند که گاهی وقتها به آن مشکل گوش به زنگی میگویند و اعتقاد بر این است که میانجی آن مدارهای توجهی لوب فرونتال است (سواب-بارنفلد، دیسوناویل، و ون انگلن[3]، 2000). بارکلی توضیح میدهد که مهمترین مشکل توجه در کودکان، توجه پایدار است. توجه پایدار به فرد کمک میکند که محرکهای دیگر را کنترل کند و فقط به یک محرک پاسخ دهد (علیزاده، 1386). این گونه مشکلات مرتبط با استمرار و پشتکار، گاهی اوقات در موقعیتهای بازی آزاد ظاهر میشود. بدین صورت که با هر اسباب بازی مدت کوتاهی بازی کرده و به طور مکرر اسباب بازی ها را عوض میکنند. مشکل دیگر این کودکان حواسپرتی است، به این معنی که کودک به رویدادهای بسیاری که ارتباطی با تکلیف ندارند پاسخ میدهد. در مقایسه با فعالیتهایی که تقویت دیرتری در پی دارند این کودکان حواسشان پرت میشود و به فعالیتی که تقویت فوری در پی دارد مشغول میشوند. در این زمینه پژوهشی نشان داد که این کودکان در مقایسه با کودکان عادی، زمانی که اسباب بازیهای لازم برای بازی وجود داشت، زمان کمتری را به تماشای تلوزیون اختصاص میدادند (بارکلی، 2005).
2-1-2-2- فزون کنشی
دومین نشانه که در تحلیل عاملی هم در کودکان و هم در بزرگسالان دیده شده است، بازداری ضعیف، و فزون کنشی مربوط به آن است. از نظر بالینی کودکان با اختلال نارسا توجه/ فزون کنشی بدون اینکه منتظر دستور انجام کاری بمانند، سریع به موقعیتها پاسخ میدهند. در نتیجه این افراد ممکن است نتوانند به پیامدهای بالقوه منفی، مخرب و حتی خطرناک که با رفتارها یا موقعیتهای خاصی همراه است توجه کنند. بنابراین، به نظر میرسد این کودکان زیاد به فعالیت های مخاطره آمیز غیر ضروری دست میزنند. آنها همچنین، در مقابل همسالانشان خود نمایی کرده و به فعالیتهای چالش آمیز دست میزنند (بارکلی، 2005).
...
[1]Faraone, Sergeant, Gillberg, Biederman
[2]Kring, Davison, Neale, & Johnson
[3]Douglas, Swaab, Desonnavillc, VanEngelan
...
2-1-2-2-2- پژوهش های ژنتیک ملکولی
مطالعات زیستی-شیمیایی در گذشته، نارسایی عملکرد دپامین را در مغز کودکان دارای اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی نشان دادهاند، که در برانگیختگی مغز نقش اساسی دارد و اثر خود را از طریق چهار مسیر دپامینرژیک مهم در مغز (جسم پستانی تا ساقه هیپوفیز، جسم سیاه تا اجسام مخطط، سیستم مزوکرتیکال و سیستم مزولیمبیک) اعمال میکند. از این رو یکی از جهت گیریهای اصلی پژوهشهای ژنتیک ملکولی بررسی ژنهایی است که بر کنش وری دپامین اثر میگذارند (هاوی و لاوی، 2007، به نقل از اعظمی، 1391). مطالعات آثار دارویی، از فرضیه کمبود دپامین در مورد این اختلال حمایت میکنند. همچنین، پژوهشهای انجام شده بر روی سوخت و ساز بدن کودکان دارای اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی، بیانگر آن است که این کودکان در شیمی عصبی مغز از جمله دپامین دچار مشکل هستند. کودکانی که دچار کمبود دپامین هستند، میتوانند در معرض ابتلا به اختلال فزونکنشی قرار بگیرند. به عقیده صاحب نظران کمبود سوخت و ساز نوراپی نفرین نیز میتواند در این اختلال نقش داشته باشد (عابدی و قوام، 1388).
2-2-2-2- ویژگی های خانوادگی
مطالعه تعامل کودکان با اختلال نارسایی توجه / فزونکنشی با والدینشان نشان میدهد که این کودکان تعاملات پر تنشتری با والدین خود دارند (برین و بارکلی، 1988)، خشونت بیشتری در خانوادهی خود گزارش میکنند (بورمستر، کمپارو، کریستنس، و گنزالس[1]، 1992) و مادران آنها افسردهتر و نا امیدتر هستند و صلاحیت کمتری دارند (بک، یانگ و تارنوسکی[2]، 1990). مطالعهی تعامل والدین-فرزند، در بین خانوادههای کودکان با اختلال نارسا توجه / فزون کنشی در ایران نشان داده است که این والدین، بیشتر از والدین فرزندان عادی از شیوههای فرزندپروری خودکامه استفاده میکنند (علیزاده و اندریس[3]، 2002). همچنین، خانوادههای کودکان با اختلال نارسا توجه / فزونکنشی، استرس و احساس عدم شایستگی بیشتری در تربیت کودکان دارند. افسردگی بیشتر در مادر، تماسهای کمتر با اعضای فامیل، اختلافات زناشویی، طلاق و جدایی در این خانوادهها بیشتر تجربه میشود (دوپائول و استونر، 2003؛ به نقل از بهمنی، 1387).
3-2-2-2- عوامل عصبی- زیست شناختی
امروزه وجود آسیب مغزی در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی نظر بسیاری از متخصصان را به خود جلب کرده است. گروه بسیاری از محققان با استفاده از فنون تصویر نگاری عصبی، به شواهدی از انحرافات ساختاری و کنشی در برخی از نواحی مغزی این افراد از جمله قطعه پیشانی، هستههای قاعدهای، مخچه، جسم پینهای و سینگولیت پیشین در مقایسه با افراد عادی، دست یافتهاند (نیگ[4]، 2006؛ بارکلی، 2006). بارکلی تاکید میکند که قطعهی پیشانی، نقش بسیار مهمی در کنترل، توجه پایدار، بازداری، برنامهریزی، سازماندهی و بخش بندی رفتار دارد (عابدی و قوام، 1388). فرضیهی اختلال در قشر پیش پیشانی افراد دارای اختلال نارسایی توجه / فزونکنشی، متضمن وجود مشکلاتی در قسمتهای پیشانی خلفی-جانبی (DLPFC) و قشر پیش پیشانی حدقه ای (O-PFC) میباشد (نظیفی، 1390). از طرفی، پژوهش حاکی از کوچکتر بودن اندازه هسته دم دار در دو نیمکره راست و چپ مغز افراد دارای اختلال نارسا توجه / فزون کنشی میباشد (کاستلانوس، گید، برکوین، و والتر[5]، 2001).
[1]Buhrmester, Camparo, Christensen,& Gonzalez
[2]Beck, Young &Tarnowski
[3]Alizadeh&Andries
[4]Nigg
[5]Castellanos, Geidd, Berquin& Walter
...
برچسب ها : مبانی نظری اختلال نارسا توجه / فزون کنشی , مبانی نظری اختلال نارسا توجه فزون کنشی
- مبانی نظری حل مسئله (پیشینه و فصل دوم)
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش شیوه های حل تعارض (بین فردی)
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش اضطراب
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعصب (فصل دوم)
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش عدالت سازمانی (فصل دو)
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش خلاقیت
- مبانی و پیشینه نظری یادگیری و ارزشیابی (فصل دوم)
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش فراشناخت (فصل دوم)
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش اثر بخشی تدریس(فصل دوم)
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش تن انگاره و تصور بدن
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش گردشگری
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش راهبردهای سرمایه گذاری در بورس
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش بورس اوراق بهادار
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش بیماری صرع
- مبانی نظری سهام و سهام عادی (پیشینه و فصل دو پژوهش)
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش هوش سازمانی
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک هویت
- مبانی نظری سلامت
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش خانواده دارای نوجوان
- مبانی و پیشینه نظری استرس
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش هوش اخلاقی
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش آموزش زندگی خانوادگی (F.L.E )
- مبانی نظری سبک های رهبری (پیشینه و فصل دوم پژوهش)
- مبانی نظری مهارت نوشتن
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش درد (فصل دو)
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش بهزیستی روانشناختی
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش ذهن آگاهی
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش نهاد خانواده
- مبانی نظری نوجوانی
- مبانی نظری نوجوانی
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش سازگاری
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلال لجبازی و نافرمانی کودکان
- مبانی نظری پژوهش خودتنظیمی
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش دین
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش قصه درمانی کودکان
- مبانی نظری اختلال نارسا توجه / فزون کنشی
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش نظریه شخصیت در روانشناسی
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش تجارت الکترونیکی
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش بازی رایانه ای
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش تاب آوری در روانشناسی
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش بانکداری موبایلی
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش بانکداری الکترونیکی
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش روش های مقابله ای