مبانی نظری خودکارآمدی حرفه ای
برچسب ها : مبانی نظری خودکارآمدی حرفه ای , مبانی نظری خودکارآمدی , دانلود مبانی نظری خودکارآمدی حرفه ای , خودکارآمدی حرفه ای عملکرد کارکنان

دسته: مبانی و پیشینه نظری
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 106 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 26
مبانی نظری خودکارآمدی، خودکارآمدی حرفه ای
=======================================================
تمامی فایل های سیستم، توسط کاربران آن آپلود می شود. اگر در فایلی تخلفی مشاهده کردید و یا مالک پزوژه ای
بودید که از وجود آن در سایت رضایت نداشتید با ما تماس بگیرید، در اسرع وقت به گزارش شما رسیدگی می شود.
=======================================================
info@cero.ir || cero.ir@yahoo.com || filecero@gmail.com || فرم تماس با ما
=======================================================
مبانی نظری خودکارآمدی، خودکارآمدی حرفه ای
مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
خلاصه ای از کار:
- مفهوم خودکارآمدی
مفهوم «خود-کارآیی» در مرکز نظریه شناخت اجتماعی بَندورا،روانشناس معروف، قرار دارد. نظریه بندورا بر نقش یادگیری مشاهدهای، تجربیاتاجتماعی و جبرگرایی تقابلی در رشد شخصیت تأکید دارد (رجبی، 1385).
براساس نظر بندورا، نگرشها، توانائیها و مهارتهای شناختی هر فرد، تشکیل دهندهچیزی است که سیستمِ خود[1] نامیده میشود. این سیستم در چگونگی درکما از شرایط مختلف و چگونگی رفتار ما در واکنش به آنها، نقش عمدهای ایفا میکند. خود-کارآیی، بخش مهمی از این «سیستمِ خود» است (رادمان، 1389).
...................
- عوامل موثر بر خودکارآمدی حرفه ای
خود-کارآیی چگونه به وجود میآید؟ شکلگیری ایناعتقاد از اوایل دوران کودکی و زمانی که کودک با تجربیات، وظایف و شرایط مختلفبرخورد میکند، شروع میشود. امّا رشد خود-کارآیی در دوران جوانی خاتمه نمییابد وتکامل آن در تمام طول زندگی، همچنان که افراد مهارتها، تجربیات و درک جدیدی به دستمیآورند ادامه مییابد.
به گفته بندورا چهار منبع عمده برای خود-کارآیی وجود دارد (پاجارس و میلر[2]، 2006).
الف- تجربیات موفق
موثرترین راه برای رشد یک حس قوی کارآیی، از طریق تجربیاتموفق است.» (بندورا، ۱۹۹۴)
انجام موفقیتآمیز یک کار، حس خود-کارآیی ما راتقویت میکند. از سوی دیگر،
ناکامی در مواجهه با یک وظیفه یا چالش میتواند بهتضعیف حس خود-کارآیی منجر
گردد.
..............
- عوامل اصلی ایجاد خودکارآمدی
به نظر بندورا (1989) چهار عامل اصلی در شخص ایجاد خودکارآمدی می کنند عملکردهای موفقیت آمیز ، تجارب نیابتی ، اقناع کلامی و کاهش برانگیختگی هیجانی (پاجارس و میلر[3]، 2006).
عملکرد های موفقیت آمیز : منظور بندورا از موفقیت های عملکردی این است که موفقیت های قبلی انتظارات فرد را بالا می برند و خود بسندگی وی را بیشتر می کنند. تجربه های موفق قبلی نشانه های مستقیمی را برای سطح تسلط و شایستگی ما فراهم می آورد. موفقیت های قبلی، قابلیت های ما را نشان می دهند و احساس کارایی شخصی ما را تقویت می کنند. شکست های قبلی، مخصوصاٌ شکست های مکرر در کودکی، احساس کارایی ما را کم می کنند.
.....................
- نظریه های مرتبط با خودکارآمدی و خودکارآمدی حرفه ای
بندورا (1997) مطرح می کند که خود کارآمدی، توان سازنده ای است که بدان وسیله، مهارتهای شناختی، اجتماعی، عاطفی و رفتاری انسان برای تحقق اهداف مختلف، به گونه ای اثربخش ساماندهی می شود. به نظر وی داشتن دانش، مهارتها و دستاوردهای قبلی افراد پیش بینی کننده های مناسبی برای
..............................
- راهبردهای ایجاد و تغییر نظام باور خودکارآمدی حرفه ای کارکنان
بندورا (1997) مطرح می کند که باور افراد به خودکارآمدی خویش، بخش عمدهای
از خودآگاهی آنان را تشکیل می دهد. برای ایجاد و تغییر نظام باورهای خود
کارآمدی چهار منبع مهم تشخیص داده است. این منابع عبارتند از: تجربه های
موفق، تجربه های جانشینی، ترغیبهای کلامی یا اجتماعی و حالات عاطفی و
فیــــزیولوژیک (رجبی، 1385).
منابع خودکارآمدی ذاتاً آگاهی دهنده نیستند. آنها داده های خام هستند که از
طریق پردازش شناختی کارآمدی و تفکر انعکاسی آموزنده می شوند. بنابراین،
باید بین اطلاعات و دانشهایی که از وقایع و رویدادها کسب می شود و اطلاعات و
معرفتهایی که روی خودکارآمدی اثر می گذارند تفاوت قائل شد (بختیاری و
همکاران، 1389).
...................
- خودکارآمدی و عملکرد شغلی
انتخاب حرفه ای تحت تاثیر کارآمدی است. در یک تحقیق درباره دانش آموزان دبیرستانی با دو گروه همگن، آنهایی که از خود کارآمدی گسترده تری برخوردار بودند ، دامنه شغلی وسیع تری را در نظر می گرفتند، آنها همچنین از علایق و رغبت های بیشتری برخوردار بودند. گزارش شده است کارمندان دارای کارایی شخصی زیاد در مقایسه با آنهایی که کارایی شخصی کمی دارند ، هدفهای شخصی عالی تری را تعیین می کنند و تعهد بیشتری به این هدفها دارند (لاک ولاتمن[4] ، 1990).
منابع
ابراهیمی مقدم، ح و پوراحمد، ف. 1391. رابطه خودکارآمدی و ابرازگری هیجانی را با فرسودگی شغلی در کارمندان شهرداری. فصلنامه علمی تخصصی طب کار، دوره چهارم، شماره سوم، صص 62-72.
اقدمی، ع.، نجارپور، س و لیوارجانی، ش. 1388. رابطه احساس خودکارآمدی و هوش هیجانی با فرسودگی شغلی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. ماهنامه علوم تربیتی، سال دوم، شماره 7، صص 99-119.
آذر، ع، مؤمنی، م.1381. آمار و کاربرد آن در مدیریت. جلد اول، چاپ هشتم، تهران: انتشارات پیوند نو.
....................
.........................
[1] - Self-system
[2]- Pajares and Miller
[3]- Pajares and Miller
[4]- Lock and Lotman
شماره تماس پیامکی برای مواقع ضروری : 09010318948
برچسب ها : مبانی نظری خودکارآمدی حرفه ای , مبانی نظری خودکارآمدی , دانلود مبانی نظری خودکارآمدی حرفه ای , خودکارآمدی حرفه ای عملکرد کارکنان
- ۹۶/۱۱/۰۴