پژوهش تأثیر سیستمهای انفورماتیک در عملکرد شرکت تعمیرات انتقال (اختر برق)
![پژوهش تأثیر سیستمهای انفورماتیک در عملکرد شرکت تعمیرات انتقال (اختر برق)](http://fileonline.cero.ir/files/product-images/default11.jpg)
پژوهش تأثیر سیستمهای انفورماتیک در عملکرد شرکت تعمیرات انتقال (اختر برق)
( به همراه پرسشنامه مربوطه («پرسشنامه تاثیر سیستمهای انفورماتیک در عملکرد شرکت اختر برق اصفهان»))
چکیده
«سیستمهای انفورماتیک» و «سیستمهای نگهداری و تعمیرات» هر دو مفاهیمی هستند مهم و اساسی که تحقیق بر روی هر یک و استفاده از ثمرات آن در پیاده سازی و تحقق کامل ان دو در مراکز صنعتی، سازمانها و شرکتها میتواند بسیار راهگشا و مفید باشد.
اگر چه هر یک از سیستمهای فوق به تنهایی دارای اهمیت بسیار و از سوی دیگر پیچیدگیهای خاصی نیز میباشند ولیکن مهم آن است که بتوان با شناخت و احاطه کامل بر روی هر کدام بصورت جداگانه دست به ترکیب و درآمیختن این دو با هم زد. بکارگیری هماهنگ و توامان سیستمهای فوقالذکر افزایش در کارآیی و بهرهوری فراوانی را برای مجموعه بدنبال خواهد داشت.
در تحقیق انجام گرفته تمامی تلاش محقق بر آن است تا مفاهیم درست و کاملی از «سیستمهای انفورماتیک» و «سیستمهای نگهداری و تعمیرات» ارائه نموده و بدنبال آن تاثیر این دو را بر یکدیگر بیان نماید.
برای دستیابی به این هدف «شرکت تعمیرات انتقال» که وظیفه نگهداری و تعمیرات شبکه انتقال نیروی منطقه مرکزی ایران را عهدهدار میباشد و «سیستم نگهداری و تعمیرات» را بعنوان مبنای اصلی کارکرد خود انتخاب نموده و سالها است که از این سیستم استفاده میکند. بعنوان «جامعه مورد مطالعه» این تحقیق برگزیده شده است. در ضمن با بکارگیری توامان «سیستمهای انفورماتیک» در این شرکت فضای مناسبی برای رسیدن به هدف پژوهش بدست آمده است.
در ادامه با استفاده از روش «توصیفی ـ پیمایش» و پرسشنامه بعنوان ابزار تحقیق به آزمون سئوالات تحقیق پرداخته و نتایج حاصل از آزمونها را بدست آوردیم.
سپس بررسی تاثیر ایجاد شده بصورت تفصیل بیان شده است و وجوه مختلف این تاثیر نیز در آزمونهای مختلف اندازهگیری شده است.
در پایان ملاحظه میشود که حاصل این سنجش نشانگر تاثیر مطلوب و بسزای «سیستمهای انفورماتیک» بر روی عملکرد شرکت میباشد.
تاثیرگذاری بیشتر «سیستمهای انفورماتیک» بر روی عملیات «نگهداری» نسبت به «تعمیرات» و رتبهبندی تاثیرات در هر بخش و بالاخره جمعبندی نهایی که بیانگر حاصل این پژوهش میباشد، در طول تحقیق به تفصیل ارائه میگردد.
فهرست
پیشگفتار
چکیده
فصل اول: کلیات تحقیق 1
مقدمه 2
الف ـ تبیین موضوع تحقیق 4
ب ـ اهمیت موضوع 7
ج ـ اهداف 9
د ـ سئوالات اصلی (اساسی) 10
هـ ـ تاریخچه کوتاه 11
و ـ متدلوژی تحقیق 14
ز ـ تعریف عملیاتی واژهها 14
ح ـ مباحث فصول آینده 15
فصل دوم: مبانی نظری و سیر تطور موضوع 17
مقدمه 18
بخش اول 20
1- تکنولوژی 20
2- سیستمهای تکنولوژی اطلاعات 23
3- تعریف تکنولوژی اطلاعات 24
4- تاریخچه تکنولوژی اطلاعات 28
5- کاربردهای سیستم تکنولوژی اطلاعات در سازمان 30
الف ـ کاربرد عملیاتی 30
ب ـ کاربرد اطلاعاتی 33
ج ـ کاربرد آموزشی 36
6- پیاده سازی سیستم تکنولوژی اطلاعات 38
بخش دوم 44
1- جایگاه سیستمهای نگهداری و تعمیرات 44
2- تعریف سیستمهای نگهداری و تعمیرات 46
3- لزوم استفاده از سیستمهای نگهداری و تعمیرات 47
4- معایب ناشی از نداشتن سیستمهای نگهداری و تعمیرات 48
5- انواع روشهای نگهداری و تعمیرات 50
الف ـ نگهداری و تعمیرات به منظور بهبود 50
ب ـ نگهداری و تعمیرات در هنگام بروز اشکال 51
ج ـ نگهداری و تعمیرات پیشگیری 52
د ـ نگهداری و تعمیرات پیشگویی کننده 53
هـ ـ نگهداری و تعمیرات بهرهور فراگیر 54
6- نگهداری و تعمیرات در سازمانها 56
7- نگهداری و تعمیرات در شبکه انتقال نیرو 57
بخش سوم 59
1- تئوری های مبتنی بر عامل تاثیر 59
الف ـ جبر تکنولوژی 59
ب ـ جبر سازمانی 61
ج ـ دیدگاه اقتضاء و ضرورت 62
2- انواع تاثیر تکنولوژی بر سازمان 63
1-2- تاثیر سیستمهای انفورماتیک بر اقتصاد سازمان 63
2-2- تاثیر سیستمهای انفورماتیک بر ساختار سازمان 67
3-2- تاثیر سیستمهای انفورماتیک بر عملکرد سازمان 72
الف ـ تاثیر بر مهندسی مجدد منابع انسانی 72
ب ـ تاثیر بر استراتژی سازمان 74
ج ـ تاثیر بر متمایز ساختن عملکرد سازمان 75
د ـ تاثیر بر کارایی عملیات 76
هـ ـ تاثیر بر طراحی مجدد گردش کار 77
بخش چهارم 79
مهمترین تحقیقات پیرامون تکنولوژی اطلاعات و عملکرد سازمان 79
برگزیده تحقیقات انجام گرفته در ایران 84
خلاصه 88
فصل سوم: روش تحقیق 89
مقدمه 90
1- روش تحقیق 91
الف ـ بررسیهای موردی 92
ب ـ بررسیهای آزمایشگاهی 93
ج ـ منابع دست دوم 94
د ـ روش تحقیق از راه بررسی یا پیمایش 94
2- تحلیل عملی روش 95
3- مدل تئوری و متغیرهای مورد آزمون 96
4- متغیرهای سئوالات فرعی 97
5- معیارهای سئوالات فرعی 98
6- جامعه آماری و روش جمعآوری اطلاعات 99
7- جامعه نمونه و پایایی و روایی پرسشنامه 100
خلاصه 104
فصل چهارم: تجزیه و تحلیلی اطلاعات 105
مقدمه 106
1- ویژگیهای جامعه آماری 107
الف ـ ترکیب جامعه آماری از نظر مدرک تحصیلی 108
ب ـ ترکیب جامعه آماری از نظر موقعیت شغلی 109
ج ـ ترکیب جامعه آماری از نظر سابقه کار 110
2- آزمون سئوالات تحقیق 111
الف ـ سئوالات مرتبط 112
ب ـ نوع و نحوه انتخاب تکنیکهای آماری 112
3- سئوال فرعی اول 114
4- سئوال فرعی دوم 118
5- سئوال فرعی سوم 121
6- سئوال فرعی چهارم 125
7- مجموع کلیه سئوالات فرعی (سئوال اصلی پژوهش) 128
8- تحلیل واریانس 132
9- تحلیل واریانس سئوال فرعی اول 133
10- تحلیل واریانس سئوال فرعی دوم 137
11- تحلیل واریانس سئوال فرعی سوم 143
12- تحلیل واریانس سئوال فرعی چهارم 149
خلاصه 154
فصل پنجم : نتیجهگیری و پیشنهادات 156
مقدمه 157
1- نتایج تحقیق 158
2- نتایج تحلیلی تحقیق 159
3- محدودیتها 162
4- پیشنهادات 163
منابع 167
الف ـ منابع فارسی 168
ب ـ منابع انگلیسی 171
ضمیمه 174
فهرست جداول و نمودارها
جدول شماره 1-2 : کاربردهای تکنولوژی اطلاعات در زمینههای اطلاعاتی و عملیاتی 39
نمودار شماره 2-2 : معیارهای سنجش بکارگیری اطلاعات 64
جدول شماره 3-2 : طبقهبندی معیارهای تکنولوژی 80
جدول شماره 1-3 : محاسبه واریانس سئوالها و واریانس کل 102
جدول شماره 2-3 : آلفای کرونباخ هر سئوال 103
نمودار شماره 1-4 : ترکیب جامعه آماری به لحاظ مدرک تحصیلی 109
نمودار 2-4 : ترکیب جامعه آماری به لحاظ موقعیت شغلی 110
نمودار 3-4 : ترکیب جامعه آماری به لحاظ سابقه کار 111
جدول 1 : پرسشهای مرتبط با سئوالات فرعی 112
جدول س 1-1 : پرسشهای مرتبط با سئوال فرعی اول 114
جدول س 1-2 : رتبهبندی پرسشها 115
جدول س 1-3 : آزمون فریدمن سئوال فرعی اول 115
نمودار 4-4 : رادارچارت سئوال فرعی اول 117
جدول س 2-1 : پرسشهای مرتبط با سئوال فرعی دوم 118
جدول س 2-2 : رتبهبندی پرسشها 119
جدول س 2-3 : آزمون فریدمن سئوال فرعی دوم 119
نمودار 5-4 : رادارچارت سئوال فرعی دوم 121
جدول س 3-1 : پرسشهای مرتبط با سئوال فرعی سوم 122
جدول س 3-2 : رتبهبندی پرسشها 123
جدول س 3-3 : آزمون فریدمن سئوال فرعی سوم 123
نمودار 6-4 : رادارچارت سئوال فرعی سوم 124
جدول س 4-1 : پرسشهای مرتبط با سئوال فرعی چهارم 125
جدول س 4-2 : رتبهبندی پرسشها 126
جدول س 4-3 : آزمون فریدمن سئوال فرعی چهارم 126
نمودار 7-4 : رادارچارت سئوال فرعی چهارم 128
جدول س 5-1: مجموع سئوالات تحقیق 129
جدول س 5-2 : رتبهبندی سئوالات 130
جدول س 5-3 : آزمون فریدمن کلیه سئوالات 130
نمودار 8-4 : رادارچارت کلیه سئوالات فرعی 131
جدول 6 : تحلیل واریانس سئوال فرعی اول از نظر مدرک تحصیلی 133
جدول 7 : تحلیل واریانس سئوال فرعی اول از نظر موقعیت شغلی 135
جدول 8 : تحلیل واریانس سئوال فرعی اول از نظر سابقه کار 136
جدول 9 : تحلیل واریانس سئوال فرعی دوم از نظر مدرک تحصیلی 138
جدول 1-9 : آنالیز سئوال فرعی دوم از نظر مدرک تحصیلی 139
جدول 10 : جدول LSD سئوال فرعی دوم 139
جدول 11 : تحلیلی واریانس سئوال فرعی دوم از نظر موقعیت شغلی 140
جدول 12 : تحلیل واریانس سئوال فرعی دوم از نظر سابقه کار 142
جدول 13 : تحلیل واریانس سئوال فرعی سوم از نظر مدرک تحصیلی 144
جدول 14 : تحلیل واریانس سئوال فرعی سوم از نظر موقعیت شغلی 145
جدول 1-14 : آنالیز سئوال فرعی سوم از نظر موقعیت شغلی 146
جدول 15 : جدول LSD سئوال فرعی سوم 147
جدول 16 : تحلیل واریانس سئوال فرعی سوم از نظر سابقه کار 148
جدول 17 : تحلیل واریانس سئوال فرعی چهارم از نظر مدرک تحصیلی 150
جدول 18 : تحلیل واریانس سئوال فرعی چهارم از نظر موقعیت شغلی 152
جدول 19 : تحلیل واریانس سئوال فرعی چهارم از نظر سابقه کار 153
فهرست منابع
الف ـ منابع فارسی |
|
دسته: پژوهش
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 289 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 230
پژوهش تأثیر سیستمهای انفورماتیک در عملکرد شرکت تعمیرات انتقال (اختر برق)
درباره این فایل انتقادی دارید؟ راه های تماس با ما: شماره تماس : 09010318948 |
برچسب ها : پژوهش تأثیر سیستمهای انفورماتیک در عملکرد شرکت تعمیرات انتقال (اختر برق) , پژوهش تأثیر سیستمهای انفورماتیک در عملکرد شرکت تعمیرات انتقال (اختر برق)