مبانی نظری و پیشینه پژوهش یادگیری از طریق شبیه سازی
درباره این فایل انتقادی دارید؟
راه های تماس با ما:
شماره تماس : 09010318948
در 25 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx
قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه
مبانی نظری شبیه سازی، مفاهیم و تعاریف:
شبیه سازی نسخه ای از بعضی وسایل حقیقی یا موقعیت های کاری است که تلاش دارد تا بعضی از جنبه های رفتاری یک سیستم فیزیکی یا انتزاعی را به وسیله ی رفتار سیستم دیگری نمایش دهد که بیشتر در سیستم های طبیعی و سیستم های انسانی کاربرد دارد. همچنین شبیه سازی نمایش مجدد یا خلق مجدد یک شیء یا موضوع واقعی یا یک موقعیت می باشد. این تکنیک همانند آینه، واقعیات را همانندسازی می کند افزون بر این احتمال وارد آورد صدمه یا آسیب به شرکت کنندگان وجود ندارد (جویس و همکاران، 1389، ص 220 تا 222).
شبیه سازی های آموزشی به چهار دسته شبیه سازهای زنده (استفاده افراد واقعی از تجهیزات شبیه سازی شده در محیط واقعی)، شبیه سازی ساختاری (استفاده افراد شبیه سازی شده در محیط غیر واقعی)، شبیه سازی ساختاری (استفاده افراد شبیه سازی شده از ابزار و تجهیزات شبیه سازی شده در محیطی شبیه سازی شده)، و شبیه سازی های ایفای نقش (بازی افراد واقعی و صحنه سازی کار واقعی) تقسیم می شوند (شیفلت[1] و همکاران، 2006، ص 378).
2-2-2 مزایای استفاده از شبیه سازی:
شبیه سازی های کامپیوتری، برنامه های نرم افزاری هستند که تکرار یا تقلیدی از پدیده های دنیای واقعی هستند و اگر به درستی اجرا شوند می توانند به دانش آموزان در یادگیری درباره ی رویدادها و فرآیندهایی که ممکن است یادگیری آنها بسیار هزینه بر یا از نظر امنیتی خطر آفرین باشند، کمک نمایند. مطالعات نشان داده اند که شبیه سازهای کامپیوتری می تواند به اندازه ی یادگیری در دنیای واقعی مؤثر باشد و امکان تجربیات آزمایشگاهی مفاهیم علمی را برای دانش آموزان فراهم نماید. همچنین این شیوه ی آموزشی می تواند سبب ارتقاأ سطح مهارت های یادگیری فراگیران شود و مهارت حل مسأله ی آنان را ارتقاء بخشد و در واقع نقش یک همکار تعاملی را برای دانش آموزان بازی نماید (مایکل[2]، 2001).
در شبیه سازی تلاش بر این است که شرایط یادگیری آن قدر به شرایط واقعی نزدیک شود که مفاهیم آموخته شده، قابل انتقال به جهان واقعی شود. تحقیقات نشان داده اند که شبیه سازی برای ایجاد علاقه و جذابیت مؤثر است. همچنین شبیه سازی برای مهارت های عملی مناسب تر از مهارت های ذهنی اند، بدین معنی که کاربرد شبیه سازی هنگامی مؤثرتر است که اصول و مفاهیم ذهنی و پایه به وسیله ی روش های دیگر آموزش داده شده باشند و سپس برای آموزش مهارت های عملی از شبیه سازی استفاده شود (پازارگادی و صادقی، 1389، ص 165).
2-2-3 انواع شبیه سازی ها و نقش آنها:
برخی شبیه سازی ها بازی اند و برخی دیگر واقعی، برخی رقابتی اند و برخی همکارانه، و برخی به وسیله ی افرادی به اجرا در آیند که خلاف استانداردهای خود عمل می کنند: مثلاً در بازی معروف «مونوپولی[3]» رقابت حرف اول را می زند. این بازی فعالیت واقعی سفته بازی را شبیه سازی کرده و عناصر زیادی از فعالیت سفته بازی را شبیه سازی کرده و عناصر زیادی از فعالیت سفته بازی در زندگی واقعی را در بر می گیرد. بازیگر برنده قواعد سرمایه گذاری و سفته بازی را آن گونه که در بازی مجسم شده اند فرا می گیرد (جویس و همکاران، 1389). شبیه سازی های می توانند به منظور بهبود دانش و مهارت فردی و گروهی نیز به کار گرفته شوند. استفاده از شبیه سازی ها ضمن ایجاد هم افزایی گروهی و ایجاد زمینه برای درک ارزش همکاری و اجماع و اهمیت مهارت های عقلانی و فردی می تواند معلم را در دستیابی به ایجاد راه هایی برای تجربه های قدرتمند و فراموش نشدنی برای شرکت کنندگان کمک نماید اگر که شبیه سازها را به عنوان ابزار و نه به عنوان برنامه در نظر بگیرند (اسزومال[4]، 2000).
فناوری و شبیه سازی به طور خاص، می تواند یک ابزار بسیار قدرتمند در کمک به دانش آموزان برای یادگیری مطالب، و بخصوص ایده هایی از طرح های بلند مدت و تصادفی، در محیط های تعاملی و احساسی باشد. پژوهش های انجام شده در زمینه های گوناگون، دستورالعمل های متعددی را برای استفاده از شبیه سازی در آموزش پیشنهاد نموده است. ...
[1]Shifflet
[2]Michael
[3]مونوپولی: بازی کلاسیک شبیه سازی خرید و فروش ملک، سرمایه گذاری، تجربه سود و زیان و ...
[4]Szumal
...
2-2-13 جمع بندی مبانی نظری:
مبانی نظری این مطالعه در رابطه با چگونگی آموزش زبان انگلیسی به دانش آموزان به عنوان زبان دوم بیانگر اهمیت نقش محیط های یاددهی یادگیری در آموزش زبان انگلیسی است. کودکان هر ملت بدون تلاش و فقط و فقط با قرار گرفتن در محیط و از طریق تعاملات روزمره به زبان مادری کشور خود مسلط شده و بدون آنکه در این زمینه آموزشی رسمی ببینند می توانند به راحتی از اصطلاحات و کلمات زبان مادری خود استفاده نمایند، نکات گرامری زبان را به خوبی به کار بگیرند، بدون اینکه شیوه ی علمی آن را بلد باشند. تلفظ کلمات را به صورت صحیح و روان و بدون ایراد بیان نمایند استرس های زبان را رعایت کنند و بسیاری از مهارت های چندگانه ای را که در زبان وجود دارد، به خوبی استفاده کنند. این موضوع بیانگر اهمیت محیط در یادگیری زبان انگلیسی است. اما در کشورهایی که دانش آموزان نیاز دارند که زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم یاد بگیرند، از آنجایی که امکان قرارگیری در محیط وجود ندارد، ایجاد محیط های شبیه سازی شده با عنوان محیط های تعاملی – تجربی، موضوع پژوهش حاضر می تواند در این زمینه بسیار راه گشا باشد. تشکیل محیط های تعاملی تجربی، شرایطی را برای دانش آموزان ایجاد می نماید که احساس در محیط واقعی بودن را برای آنان فعال می نماید و سبب می گردد تا با توجه به نیاز به مهارت های زبانی برای ارتباط با سایرین، مجبور به استفاده از زبان و یادگیری آن گردند.
2-3 مبانی تجربی پژوهش (داخل و خارج کشور):
- گرامی (1382) در پژوهشی بررسی تأثیر آموزش تلفیقی دانش آموزان نابینا با دانش آموزان بینا بر یادگیری زبان انگلیسی دانش آموزان نابینای پسر پیش دانشگاهی پرداخته است. نتایج پژوهش او نشان داد که آموزش زبان به نابینایان با شیوه ی فعلی به دلیل عدم وجود تعامل اجتماعی و زبانی نابینایان با دانش آموزان عادی مناسب نیست و دانش آموزان نابینا می توانند همانند دیگر دانش آموزان عادی پیش دانشگاهی در کنار دیگر افراد عادی با بهره مندی از روش های مناسب و دریافت وسایل و برنامه های کمک آموزشی به تحصیل خود ادامه دهند.
- یوسفی و همکاران (1388) در پژوهشی به بررسی رابطه دو زبانه و یک زبانه بودن با یادگیری زبان انگلیسی در دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی پرداخته اند. نتایج پژوهش آنها نشان داد بیشترین همبستگی ساده بین یادگیری زبان انگلیسی دانش آموز با تدریس شاگردمحور به دست آمده است. همچنین دو زبانگی بعد از کنترل برخی متغیرهای مربوط به دانش آموزان از قبیل هوش، خانواده، وضعیت مدرسه و معلم و تدریس شاگرد محور 25 درصد واریانس یادگیری زبان انگلیسی را تبیین می کند. آن ها نتیجه گرفتند که به طور کلی بعد از کنترل یا خنثی کردن اثر متغیرهای خانوادگی، فردی و آموزشگاهی، دانش آموزان دو زبانه بیشتر از دانش آموزان یک زبانه انگلیسی را یاد می گیرند.
...
برچسب ها : مبانی نظری و پیشینه پژوهش یادگیری از طریق شبیه سازی , مبانی نظری و پیشینه پژوهش یادگیری از طریق شبیه سازی , مبانی نظری شبیه سازی , آموزش زبان انگلیسی به کودکان , فصل دوم یادگیری زبان
- مبانی نظری حل مسئله (پیشینه و فصل دوم)
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش شیوه های حل تعارض (بین فردی)
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش اضطراب
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعصب (فصل دوم)
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش عدالت سازمانی (فصل دو)
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش خلاقیت
- مبانی و پیشینه نظری یادگیری و ارزشیابی (فصل دوم)
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش فراشناخت (فصل دوم)
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش اثر بخشی تدریس(فصل دوم)
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش تن انگاره و تصور بدن
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش گردشگری
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش راهبردهای سرمایه گذاری در بورس
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش بورس اوراق بهادار
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش بیماری صرع
- مبانی نظری سهام و سهام عادی (پیشینه و فصل دو پژوهش)
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش هوش سازمانی
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک هویت
- مبانی نظری سلامت
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش خانواده دارای نوجوان
- مبانی و پیشینه نظری استرس
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش هوش اخلاقی
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش آموزش زندگی خانوادگی (F.L.E )
- مبانی نظری سبک های رهبری (پیشینه و فصل دوم پژوهش)
- مبانی نظری مهارت نوشتن
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش درد (فصل دو)
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش بهزیستی روانشناختی
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش ذهن آگاهی
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش نهاد خانواده
- مبانی نظری نوجوانی
- مبانی نظری نوجوانی
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش سازگاری
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلال لجبازی و نافرمانی کودکان
- مبانی نظری پژوهش خودتنظیمی
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش دین
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش قصه درمانی کودکان
- مبانی نظری اختلال نارسا توجه / فزون کنشی
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش نظریه شخصیت در روانشناسی
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش تجارت الکترونیکی
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش بازی رایانه ای
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش تاب آوری در روانشناسی
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش بانکداری موبایلی
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش بانکداری الکترونیکی
- مبانی نظری و پیشینه پژوهش روش های مقابله ای